BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Isnin, 13 April 2009



PENGECAMAN MAYAT
Kami smpai kat hospital sg petani pukul 8.30 mlm mcm 2...ramai sgt kat org kt bilik mayat 2...bkn ramai ngan sapa, ramai ngan org kg aku n geng2 NAZA...arwah adik aku ni keja kat Naza...dia memang hepi sgt dpt keja kat situ sbb dia kata, ms sembahyang, semua kena berhenti untuk sembahyang...so dia x perlu la tgl sembahyang...adik aku ni x pernah lupa tgjwb dia sbg umat islam..bkn nk puji adik aku, tp yg aku tau, adik aku ni baik sgt wlpn dia kdg2 panas baran ckit...tu pn klu aku n kak dia yg sorg lg kacau dia...kami 3 beradik ja..aku yg sulong, pastu adik pmpuan aku, n arwah yg bongsu n tunggal laki2...sebab 2 bila dia xdak kami mmg terasa sgt...


samb bab kat hospital...dok sat ja, polis pgil abah aku masuk untuk wat pengecaman...aku x tau apa perasaan abah aku ms dia tgk arwah adik aku kaku mcm 2...bila abah kuar, aku p kt abah, aku tanya, "abah, adik teruk ka abah"..abah pegang aku, dia kata sabar...dia kata "adik x teruk pn cm luka ckit ja kat tgn n kaki sbb kn seret ngan lori..pastu kaki kanan patah...yg lain elok, xdak apa"..."adik meninggal sbb teruk bahagian dalam...adik aku kemalangan ngan keta n lori..dia nek motor...bila dgr lori seret dia, aku jd sebak...mesti adik aku takut sgt n skit sgt ms 2...aku x dpt bayangkan apa yg dia rs ms 2..ms aku xcdent dulu pn aku takut sgt sbb tkt keta yg mai arah bertentangan tindih kepala aku, tp keta 2 sempat elak..ms 2 pn aku dh mcm2 dlm otak aku...inikan adik aku yg diseret lori dalam 10 kaki mcm 2 kot...tp dia anak baik,dia x mau kami sedih tgk dia sakit..Dok lama gak la kat hspital tu, aku sempat gak la p nyembang ngan kwn serumah dia..depa pn turut sedih atasa apa yg menimpa arwah..kwn serumah dia yg tau kata arwah terlibat dlm kemalangan lpas dia blik umah tgk mtor adik xdak..dia call hdset adik, tp polis angkat ckap kata adik dah meninggal..dia nampak xcdent 2 tp dia berat ht nk p wlpn ms 2 dia tgh pkirkan adik aku..dia x cam no mtor adik aku sbb adik aku gn mtor aku..dia kata dia x smpai ht nk bgtau keluarga kami yg adik dah mninggal..dia suruh bos tmpt adik aku keja laa...yg aku kata "mamat" td 2 bos adik aku laa..ha3, sori, x tau...


adik aku x byk berubah sblm meninggal dia kata cm hr sblm dia meninggal dia p psr mlm, kwn2 dia jumpa, depa kata adik aku smart sgt hr 2, x mcm selalu...adik aku mmg hensem laa...cm dia agak pendiam jaa...cm yg lain ckit t/hari sblm dia meninggal, dia parking mtor pn x mcm slalu, kiranya dia sorang ja la bleh parking mtor, org len kn ltak tang len laa..pastu dia tgk tv ms 2, citer hndustan, hr sabtu...dia tarik tilam ms tgk tv..sblm ni dia x prnah pn tarik tilam klu tgk tv...rupanya tu petanda yg dia tiggal sbg kenangan untuk kwn2 dia...Ngan kami sekeluarga pn x byk perubahan ketara sgt..minggu sblm tu dia balik kg, nk ambik mtor nk p kenduri..mak ckp la "p ngan mtor tu pn org jamu mkn jg adik"...(dia nek mtor suzuki rc mak aku)..mak aku mmg berat hati nk bg dia bw mtor aku..mgkin ajal dia dh smpai dan dtakdirkan mtor aku plak yg dia naik..


Ms nk wak blik adik aku dr bilik mayat, kami semua dibenarkan masuk kt dpan bilik 2...bila aku tgk ja adik aku kaku mcm 2, aku mengucap, muka dia berseri sgt mcm sedang tidur ja..dlm hati aku x percaya adik aku meninggal sbb aku slalu kacau dia tdoq, dn muka 2 la yg aku slalu tgk...aku pgang abah aku..mak n adik aku yg sorg lg xmai tgk..mak aku dh lembik dh, kn usung plak msuk keta..ms depa wak masuk dlm ambulan Naza, aku xmau nek skali sbb aku x smpai hati..pak menakan aku ja yg nek ambulan tu untuk wak blik jenazah adk aku..ms km ikut ambulan 2, aku sedih sgt, teringat kan gelak tawa dia ms dia masih hidup..dia yg paling kuat mengusik aku..kdg2 aku smpai teriak dgn setiap usikan dia..klu aku marah dia pn, last2 aku yg teriak, bkn dia..he3...aku syg sgt dia, km plak x ramai adk beradik..3 org ja..itulah racun itu lah penawar...


aku x tdoq mlm 2 sampai azan subuh..aku jg adik sat sbb aku nk mak abah aku tidoq dl..tkut depa jd x larat plak esok ms nk kebumi..lepas azan subuh aku terlelap sat, sbb aku cuti..ganti ngan adik aku plak..org semakin ramai mai umah..umah aku ms 2 penuh dgn air mata...sayu ja...kul 9.00 am, adik aku dimandikan dan setrusnya di kapankan..aku cium wajah adik aku wat kali terakhir..tak dapat nak tahan sebak ms tu...aku menangis sambil peluk adik dan mak aku..ms org usung jenazah adik aku, aku rs brat hati sgt nk lepas dia pergi, tp aku kn redha..SETIAP YG HIDUP PASTI AKAN MATI...


aku syg adik aku...terlalu syg sgt...aku harap roh adik aku dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama golongan org2 yg beriman..al-fatihah...

0 ulasan: